Práca v školskom prostredí je veľmi náročná po psychickej stránke. Pritom psychické zdravie všetkých kompetentných v škole je kľúčové pri práci so žiakmi a odvíja sa od neho aj úroveň a kvalita vzdelávania. Vyhorenie sa môže týkať ľudí pracujúcich na všetkých úrovniach školy, ktorí v škole denne zažívajú stres, únavu, tlak, riešia záťažové situácie, problémy s deťmi, s rodičmi, s kolegami... Preto záleží na tom ako sa každý z nich vysporiada s týmto zaťažením a či dokáže včas rozpoznať stresové faktory a príznaky vyhorenia a či im dokáže predchádzať.
Cieľom webináru je identifikovanie súčasných bariér inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, vrátane detí z rómskych marginalizovaných komunít a identifikovať zdroje týchto bariér. Zároveň sa budeme snažiť nájsť možné spôsoby na odstránenie ich príčin. Povieme si o edukácii žiakov zo SZP, ich spôsobe života s cieľom ich pochopiť a na základe toho vytvoriť podmienky pre úspešný výchovno - vzdelávací proces. Budeme diskutovať o riešeniach zefektívnenia našej práce.
Učiteľka, asistentka, mama zdravotne znevýhodneného dieťaťa a aj mama spolužiaka. Každá zo svojho pohľadu vám porozprávame, ako vnímame vzdelávanie a vytváranie vzťahov v triede, kde sa zohľadňujú rozdielne úrovne zručností žiakov. Budeme hovoriť o tom, ako to robíme my, aké príbehy sa odohrávajú v "našej" triede. Budeme sa hrať, diskutovať, ukazovať videá aj fotografie. O svoj pohľad sa s nami podelia aj samotné deti.
Učiteľka, asistentka, mama zdravotne znevýhodneného dieťaťa a aj mama spolužiaka. Každá zo svojho pohľadu vám porozprávame, ako vnímame vzdelávanie a vytváranie vzťahov v triede, kde sa zohľadňujú rozdielne úrovne zručností žiakov. Budeme hovoriť o tom, ako to robíme my, aké príbehy sa odohrávajú v "našej" triede. Budeme sa hrať, diskutovať, ukazovať videá aj fotografie. O svoj pohľad sa s nami podelia aj samotné deti.
1. zo série jedinečných webinárov, ktorý prináša náhľad do života človeka s aspergerovým syndrómom cez jeho skutočný príbeh. V prvej časti cez videoukážku nahliadneme do života mladých ľudí s AS. V druhej časti porozpráva dospelá Janka s AS o tom, ako vyzerá jej vnútorná sebadisciplína, ako je možné veľa vecí trénovať, čo jej pomáha, čo jej škodí a ako sa ona sama vyrovnáva s novými situáciami. Janka Vám priblíži svoje stratégie prežitia náročných situácií, ktoré sú veľmi nápomocné pri práci s deťmi s AS. Webinár je veľmi silným zážitkom a zároveň plný konkrétnych návodov a inšpirácií.
V tomto bloku vás prevediem novými teoretickými základmi porúch a ťažkostí v základnej školskej zručnosti. Znie to hrozne, ale je to zaujímavé: Simple view of reading, Garden Variety of Poor Readers, Pseudodyslexia a Dyslexia. Prediktory porúch učenia v ranom veku a vstup do školy, model ťažkosti v čítaní s porozumením.
Vizuálne stvárnené informácie si dokážeme lepšie pamätať a aj rýchlejšie ich vnímať. V porovnaní s písaným textom ich náš mozog dokáže spracovať až 40 000x rýchlejšie. Po malom tréningu budete schopní vysvetľovať zložité témy pomocou obrázkov. Naučíte sa jednoducho nakresliť slová, myšlienky a súvislosti.
2. zo série jedinečných webinárov, ktorý prináša náhľad do života človeka s aspergerovým syndrómom cez jeho skutočný príbeh. Druhá časť je autobiografiou 19 ročného Jakuba, ktorý študuje bilingválne na Obchodnej akadémii a získal ocenenie seba-obhajca roka 2021. Má diagnostikovaný Aspergerov syndróm a ADHD a v Univerzitke pomáha ako peer konzultant rodičom a deťom s AS zvládať životné situácie. Jeho vstup bude zaujímavým náhľadom mladého tínedžera na svoje detstvo, tínedžerské obdobie, ktoré momentálne prežíva.
Obdobie puberty a dospievania si často spájame s mnohými presvedčeniami: Deti sa vplyvom hormónov „zbláznia“, sú nezodpovedné, lenivé, nesústredené. Majú sklony k závislostiam, riskantnému správaniu, častejšie porušujú pravidlá. Kvôli sociálnym sieťam sú ovplyvniteľné a ľahko sa nechajú zneužiť. Na webinári si povieme o najčastejších ťažkostiach tohto veku: úzkostné apanické prejavy, poruchy príjmu potravy, sebapoškodzovanie, depresie, genderovu dysfóriu, hľadanie sexuálnej identity, závislosti...
Poruchy a ťažkosti v čítaní v prvom a druhom vzdelávacom cykle. Dyslektické čítanky a bežné čítanky, úpravy a adaptácie textov na čítanie keď to moc nejde, tradičné metódy nápravy porúch čítania a pro-inkluzívne podporné prístupy v triede.
Poruchy a ťažkosti v čítaní v prvom a druhom vzdelávacom cykle. Rozvoj čítania v druhom vzdelávacom cykle – prechod na druhý stupeň ZŠ. Rozvoj čítania s porozumením. Spolučítanka. Rozvoj čítania s porozumením cez metakognitívne stratégie.
Učiteľka, asistentka, mama zdravotne znevýhodneného dieťaťa a aj mama spolužiaka. Každá zo svojho pohľadu vám porozprávame, ako vnímame vzdelávanie a vytváranie vzťahov v triede, kde sa zohľadňujú rozdielne úrovne zručností žiakov. Budeme hovoriť o tom, ako to robíme my, aké príbehy sa odohrávajú v "našej" triede. Budeme sa hrať, diskutovať, ukazovať videá aj fotografie. O svoj pohľad sa s nami podelia aj samotné deti.
Výkon žiaka a jeho školská úspešnosť závisí do veľkej miery od rodičovskej výchovy. To čo sa deje deťom doma v rodinnom prostredí sa prenáša do školy. Od toho, v akom stave prichádza dieťa z domu závisí, ako reaguje na vyučovaní ale aj mimo neho. Ako sa správa k učiteľom, spolužiakom, ako sa zapája resp. nezapája do aktivít školy, aké školské výsledky dosahuje. Webinár nemá za úlohu suplovať rodiča, ale má ambíciu očami učiteľa v rámci jeho kompetencií nazrieť do rodinného prostredia a pochopiť v čom dieťa vyrastá a pohybuje sa.
Pokud jsme vystaveni stresu dlouhodobě, můžeme vyhořet. Seznámíme se s praktickými technikami, které pomohou při jeho zvládání (mindfulness, meditačné techniky, spánok...) Dozvíte se, co to syndrom vyhoření je, jak se projevuje, jaké jsou rizikové faktory, ale především jaké jsou možnosti prevence. Dále jak pečovat o sebe, vlastní osobní pohodu neboli well-being. Naučíte se, jak si udržet motivaci a spokojenost v osobním i pracovním životě.
Spolu sa pozrieme na rôzne prístupy k hodnoteniu / známkovaniu, na formy spätnej väzby a ich výhody a nevýhody, aj na princípy vytvárania psychologicky bezpečného prostredia, či už smerom k žiakom a študentom, alebo v rámci pedagogických tímov. Lukáš je psychológ a vysokoškolský pedagóg. Učí študentov Ústavu aplikovanej psychológie FSEV Univerzity Komenského, ale aj na Pedagogickej fakulte a Fakulte manažmentu UK. Pomáha jednotlivý katedrám zavádzať nové prístupy k interaktívnemu vyučovaniu a experimentovaniu s hodnotením a známkovaním. O svoje skúsenosti sa s vami podelí na online stretnutí.
Povieme si ako sa prejavujú poruchy učenia pri dyslexii, dysgrafii, dysortografii, poruche pozornosti, dyspraxii, dysmúzii a dyspinxii, ADHD - najprv teoreticky a potom príkladmi, z učiteľskej praxe lektorky. Budeme sa venovať témam komunikácie so žiakom s dys, jeho rodičmi, vhodným reakciám učiteľa na vypäté situácie, stratégiám učenia žiakov s dys, well - beingu dyskára, čo všetko môže byť problémom v rámci prostredia triedy, ako spolupracovať v rámci školského podporného tímu, triedneho učiteľa, učiteľského zboru a rodičov.
Jedny z najsilnejších rozvojových nástrojov sú mentoring a koučing. Cieľom workshopu nie je vychovávať profesionálnych mentorov a koučov, ale dať k dispozícii nástroje, ktoré ktokoľvek z nás môže využívať pri rozvíjaní druhých. Prejdeme si hlavné rozdiely v mentoringovom a koučingovom prístupe, vyskúšame si niekoľko techník a tí najzanietenejší odídu s konkrétnymi domácimi úlohami
V tomto bloku vás prevediem novými teoretickými základmi porúch a ťažkostí v základnej školskej zručnosti. Znie to hrozne, ale je to zaujímavé: Simple view of reading, Garden Variety of Poor Readers, Pseudodyslexia a Dyslexia. Prediktory porúch učenia v ranom veku a vstup do školy, model ťažkosti v čítaní s porozumením.
1. zo série jedinečných webinárov, ktorý prináša náhľad do života človeka s aspergerovým syndrómom cez jeho skutočný príbeh. Webinár má 2 časti. Prvá časť je venovaná hlbšiemu nahliadnutiu do života 8 mladých ľudí s AS, prevažne tínedžerského veku. Cez videoukážku budeme mať možnosť lepšie spoznať a pochopiť aký rozmanitý môže byť život s AS. Druhá časť je autobiografiou dospelej Janky, ktorej diagnostikovali aspergerov syndróm až v dospelom veku. Porozpráva o tom, ako vyzerá jej vnútorná sebadisciplína, ako je možné veľa vecí trénovať, aká je pritom nutná sebareflexia, vľúdnosť a trpezlivosť okolia.
Vizuálne stvárnené informácie si dokážeme lepšie pamätať a aj rýchlejšie ich vnímať. V porovnaní s písaným textom ich náš mozog dokáže spracovať až 40 000x rýchlejšie. Po malom tréningu budete schopní vysvetľovať zložité témy pomocou obrázkov. Naučíte sa jednoducho nakresliť slová, myšlienky a súvislosti.
2. zo série jedinečných webinárov, ktorý prináša náhľad do života človeka s aspergerovým syndrómom cez jeho skutočný príbeh. Prvá časť je odborným úvodom do tematiky žiaka s aspergerovým syndrómom. Dôraz budeme klásť na praktické rady a informácie o špecifikách vnímania a reagovania detí s Aspergerovým syndrómom a ďalšími odlišnosťami vo vnímaní a spracovávaní informácií. Ukážeme si na príkladoch dobrej praxe ako vytvoriť v škole podmienky a úpravy, ktoré môžu pomôcť žiakom s AS počas vyučovania aj mimo neho.
Povieme si ako sa prejavujú poruchy učenia pri dyslexii, dysgrafii, dysortografii, poruche pozornosti, dyspraxii, dysmúzii a dyspinxii, ADHD - najprv teoreticky a potom príkladmi, z učiteľskej praxe lektorky. Budeme sa venovať témam komunikácie so žiakom s dys, jeho rodičmi, vhodným reakciám učiteľa na vypäté situácie, stratégiám učenia žiakov s dys, well - beingu dyskára, čo všetko môže byť problémom v rámci prostredia triedy, ako spolupracovať v rámci školského podporného tímu, triedneho učiteľa, učiteľského zboru a rodičov.
Poruchy a ťažkosti v čítaní v prvom a druhom vzdelávacom cykle. Dyslektické čítanky a bežné čítanky, úpravy a adaptácie textov na čítanie keď to moc nejde, tradičné metódy nápravy porúch čítania a pro-inkluzívne podporné prístupy v triede.
Učiteľka, asistentka, mama zdravotne znevýhodneného dieťaťa a aj mama spolužiaka. Každá zo svojho pohľadu vám porozprávame, ako vnímame vzdelávanie a vytváranie vzťahov v triede, kde sa zohľadňujú rozdielne úrovne zručností žiakov. Budeme hovoriť o tom, ako to robíme my, aké príbehy sa odohrávajú v "našej" triede. Budeme sa hrať, diskutovať, ukazovať videá aj fotografie. O svoj pohľad sa s nami podelia aj samotné deti.
Obdobie puberty a dospievania si často spájame s mnohými presvedčeniami: Deti sa vplyvom hormónov „zbláznia“, sú nezodpovedné, lenivé, nesústredené. Majú sklony k závislostiam, riskantnému správaniu, častejšie porušujú pravidlá. Kvôli sociálnym sieťam sú ovplyvniteľné a ľahko sa nechajú zneužiť. Na webinári si povieme o najčastejších ťažkostiach tohto veku: úzkostné apanické prejavy, poruchy príjmu potravy, sebapoškodzovanie, depresie, genderovu dysfóriu, hľadanie sexuálnej identity, závislosti...
Poruchy a ťažkosti v čítaní v prvom a druhom vzdelávacom cykle. Dyslektické čítanky a bežné čítanky, úpravy a adaptácie textov na čítanie keď to moc nejde, tradičné metódy nápravy porúch čítania a pro-inkluzívne podporné prístupy v triede.
V tomto webinári sa vám pokúsim priblížiť aké je to žiť s mozgom kategorizovaným ako ADHD. Najčastejšie sa táto porucha diagnostikuje u detí, a takmer exkluzívne k diagnóze dochádza vtedy, keď nastanú problémy s výkonom v škole. Tento fakt je zodpovedný za to, že s touto ”poruchou” nevieme pracovať, nakoľko ADHD nie je choroba, ale zdravý adaptačný mechanizmus citlivého organizmu na tlak a stres. Pokúsim sa priblížiť najnovšie poznatky a porovnať ich s mojou vlastnou každodennou skúsenosťou. Budem rozprávať o príčinách problémov ktoré ADHD prináša, ich dopad na môj život a život niektorých ľudí z môjho okolia.